Hoe om te gaan met WATER?

Jan-Willem van de Velde van AardeWerk & AllesDuurzaam.nl licht toe:

Water is mijn favoriete element. Als kind speelde ik al graag met water. Zonder water zijn wij nergens. De hoeveelheid water op aarde is al eeuwenlang dezelfde. Dus al het water dat we gebruiken is al vele malen eerder elders gebruikt. Het heeft gestroomd als rivier, het heeft als damp wolken gevormd, het is ijs geweest in een gletsjer, het is zout geweest, ja, het komt als urine uit ons lichaam…

Als je dat laatste goed tot je door laat dringen, weet je ineens: alles zit in een kringloop. Die willen we in stand houden. Ik gooi urine die ik in het composttoilet apart opvang bijvoorbeeld op de composthoop: prima voeding voor de planten in de groentetuin.
Als je weet dat wat door de gootsteen gaat uiteindelijk ooit weer terecht komt in de mond van een mens of een dier, dan laat je het wel uit je hoofd om verfkwasten (met zgn. milieuvriendelijke verf op waterbasis) daarin uit te spoelen…Dan ga je ineens heel zorgvuldig op je watergebruik letten.

Daarom heb ik destijds in Den Haag een regenwaterbassin in mijn kelder laten inbouwen waarmee de toiletten werden doorgespoeld en de wasmachine gevuld. (Het is allemaal begonnen met emmertjes spoelwater uit de wasmachine in het toilet zetten en daarmee doorspoelen…) Nu heb ik, na verhuizing naar een boerderij in Winterswijk, een rietfilter laten aanleggen waarmee ik (opnieuw) al het afvalwater laat reinigen en de toiletten en de wasmachine laat vullen. Dat scheelt bijna de helft van ons jaarlijkse drinkwatergebruik!!

Weet je dat de gemiddelde Nederlander dagelijks ongeveer 120 liter drinkwater verbruikt? Dat hebben we in beeld gebracht met emmers ten toon gesteld voor bezoekers.

Terug naar wat iedereen kan doen: water uit de kraan drinken en nooit meer flesjes kopen. Dat is de verspilling ten top. het cynische is dat je denkt lekker gezond bronwater te drinken en daarmee blijk je zonder dat je dat bewust bent een enorme aanslag te plegen op de watervoorraden op aarde. Het produceren van een flesje water kost heel veel water, net als het lenen of overboeken van geld veel geld kost.

Ik daag jullie uit om nog veel meer creatieve manieren uit te proberen om kostbaar water uit te sparen en enorm te genieten van het beschikbare regen- en kraanwater! Veel succes en deel je vondsten en ervaringen…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

