Deelnemers over Dag 5: ‘Energie’

Raf op NoImpactWeek.nl: Op het internet staat verbazingwekkend veel info over groente- en fruitpakketten. Het klinkt stom, maar ik ben ook voor de eerste keer naar de markt geweest hier & met een volle (stoffen) tas teruggekeerd. Allemaal groenten & fruit die vlakbij geteeld werden. De Bioplanet is leuk, maar daar komen alle verse producten ook met de vrachtwagen van de andere kant van het land (of zelfs het continent). Niet zo bij de groentenboer 🙂 Heeft iemand verder nog tips & ideeën voor broodbeleg en warme maaltijden (pasta, rijst, …)? Hier is bijvoorbeeld ook geen molen in de buurt om verse bloem te halen… Ah, en ik zweer bij soya-rijstmelk (omdat die lekkerder is :p en niet van de koe komt), maar kan je die ook ergens ‘vers’ halen, liefst in glazen flessen (die ik zelf meebreng, natuurlijk!).

Astrid op Kinderen van Moeder Aarde: Door het volgen van de Facebookpagina van No Impact Week NL, en het lezen van de reacties, merk ik toch dat ik deze dagen bewuster bezig ben. Bij veel wat ik doe, komt er toch even zo’n checklistje van “kan het ook anders?” en ik vind dat een absolute meerwaarde.

Timea op Facebook: Ik word elke keer zo blij van alle berichtjes hier! Ik raak helemaal geinspireerd door jullie enthousiaste verhalen en creatieve ideeen. Bij deze even een welverdiende pluim aan iedereen die hier op zijn of haar eigen unieke manier invulling geeft aan deze No Impact Week! ♥

Joelle op DIY-ish: Zaterdag: ik ga eindelijk nog eens mee met mijn Natuurpunt-afdeling beheren. Dit keer in Groen Neerland, maaien en een overload aan bramen weghalen enz. Zaterdagavond naar het verre Oostende voor een concert, maw: België doorkruisen met de trein en pas zondag terugkomen. Zondag: lekker niets doen maar waarschijnlijk wel naar de biomarkt in Antwerpen, kijken wat voor seizoenslekkers ze daar verkopen. 🙂

Guus op GuusGeluk: Zodoende weer de vraag: wat zou mijn quotum voor elektriciteit en gas zijn? Geen energie gebruiken is namelijk niet realistisch. En mag ik stroom die ik zelf opwek (met 4 zonnepanelen) zelf extra gebruiken of gaat dat op de grote hoop? Wie durft het begin van een antwoord te geven?

Klimaatzuster op Twitter: Ondanks #noimpactweek gezwicht voor smekende ogen van dochter met mutsloze barbies… Te lieve actie http://pic.twitter.com/UbwJxLGU

Evita op Verbeter de Wereld, begin gewoon zelf: Aan het einde van de straat woont Saïd. Ik weet pas sinds vandaag hoe hij heet. Hij zag mij opruimen en haalde prompt ook een bezem tevoorschijn om zijn stoep te vegen. Hoe geweldig is dat? Hij bood mij gastvrij iets te drinken aan. En zo raakten we aan de praat. Hij woont sinds 5 jaar in de straat. Ik ook, heel toevallig. Hij kent niet zoveel buren. Sommige buren die hij groet, groeten niet terug… Hij wordt binnenkort grootvader. Dat soort dingen mag je horen… als je wil luisteren. Ik denk dat niemand er gelukkiger van wordt om achter z’n eigen geveltje te blijven zitten en angstig af te wachten wanneer de crisis, de recessie en het einde van de wereld op ons dak gaan vallen. De beste verhalen zijn op straat te rapen. En dat zwerfvuil… dat raap ik er graag bij.

Lisa op Twitter: Ok, die houden we er in: dag beginnen met boek i.p.v. hectiek van laptop. Hele dag voelt rustiger, ogen zijn me dankbaar #NoImpactWeek2011

Margaret op Facebook: Gezellig met de buuf en haar zoon bij kaarslicht gegeten. Kaarsjes voor een spiegel geven 2 x meer licht. Leuk om zo dichtbij een mede noimpact explorer te hebben! Pompoensoep grotendeels op de gaskachel gekookt 🙂 kost gewoon meer tijd, maar had gekozen het vanmiddag wel warm te hebben, nu dubbel plezier. Verder pita’s kort in de oven en de rest vd tijd ook op de kachel.

Paulien op JMA: Avondeten was pastasalade met sla, avocado en sinaasappel, met liefde bereid door Caroline. Ook lekker energie-zuinig, zo’n pastasalade. Alleen de pasta moet tenslotte even gekookt, de rest kan zo het bord op!  Een appeltje na, heerlijk fris. Toch ben ik wel benieuwd naar goede veganistische toetjes. Iemand tips?

Sandy op Facebook: Schaam schaam. De koelkast draait dus al maanden in de schuur om dit koel te houden… De helft drinken we niet eens. Stekker er meteen uitgehaald. Stukje bewustwording dankzij no impact week.

Claudia op MevrouwMinder: In de handleiding van vandaag: wat vind je het moeilijkste aspect van minder energie gebruiken? Nou dat is toch wel het internetgebruik. Natuurlijk ook vanwege Mevrouw Minder en journalistieke klussen. Maar week in week uit dagelijks achter je computer/iPad, ook voor ontspanning, is dat écht nodig? Ik heb last van mijn arm, pols en onderrug. De prijs die je betaalt voor een zittend bestaan.

Jose op Twitter: twee uurtjes low energy vandaag: dineren bij kaarslicht en met de hand afwassen. Best leuk #netkerstmis #noimpactweek

Klean_nl op Twitter: Even pasta koken a la @NudgeNL: even aan de kook brengen en daarna in de #hooikist #noimpactweek @NoImpactWeekNL

Evelien op GreenEvelien: En daarom ben ik tegen enkel technische innovatie. Ik ben van mening dat dit gepaard moet gaan met gedragsverandering. Enkel dan zal de CO2-uitstoot werkelijk drastisch verminderd kunnen worden. Maar ja, met gedragsverandering kan het kapitalistisch syteem niets verdienen, met technische innovatie wel…..

Annelies & Daphne op Twitter: Het hilarische boek van No Impact man lenen in deze week van no impact http://www.bibliotheek.nl/catalogus/318860198.html

MamaNatuurlijk: Vandaag gaat de computer dus alleen voor het hoognodige aan, de televisie helemaal niet en we zullen nog meer zelf gaan zingen ter vervanging van de muziek. Vanavond heb ik afgesproken met een vriendinnetje om bij te kletsen. Geen tv kijken is op die manier nog gemakkelijker en het is een stuk gezelliger.

Linda op Facebook: Zo…toen het nog licht was, heb ik vast de soep voor vanavond gekookt. Maar nu wordt het snel donker en heb ik alle kaarsen aangedaan. Ik vrees dat ik geen boek kan lezen bij dit licht; en dan ook geen tv en straks weer mn laptop uit! Hm, zou een spel wel lukken?

Angelika op Ontdekking van Groningen: Weer vijf dingen waar ik blij mee ben:
Met de overvloed in mijn leven
De natuur dichtbij
Dat ik toekomstplannen kan maken
Dat Man en ik samen zo de slappe lach kunnen hebben
Dat ik gelukkig ben

Daantje op Sander & Daantjes groene blog: Vanavond ga ik dus geen blogjes doorlezen, maar ik wens jullie allemaal heel veel succes en een fijne dag en avond! En voor de No Impacters natuurlijk veel bijzondere gesprekken, zo zonder de televisie 😉

Hilda op TransitionTown Joure: Vandaag 12 zonnepanelen besteld! Een diep gekoesterde wens gaat hiermee in vervulling. De (prijs-)ontwikkelingen van zonne-energie gaan snel, en misschien zullen ze over een jaar nog veel voordeliger in aanschaf blijken te zijn, maar ik kon en wilde het aanbod van www.wijwillenzon.nl niet langer weerstaan. Gelukkig denkt mijn partner (en uiteraard medefinancierder) Felix er ook zo over, al is hij meer overtuigd vanwege het principe dan om het rendement. Maakt mij niet uit, het resultaat is in elk geval dat vanaf volgend voorjaar (lange levertijd!) al die kostbare zonnestralen nuttig besteed zullen worden op ons dak.

Ernestine op Utopia: De no-impacters willen dat ik me vandaag over energie buig. Da’s een moeilijk punt. Ons huis is niet het meest energiezuinige dat je bedenken kunt, met behoorlijk wat loze ruimte. En zonder thermostaat met een tijdschakekaar. Ja, dat zal vast wel wél kunnen, maar zover zijn wij nooit in de wondere wereld van de verwarming gedoken. Al was het alleen maar omdat we de eerste winter dat we er woonden met geen mogelijkheid de woonkamer warm kregen, ook al stond de verwarming dag en nacht op de hoogste stand.

Dat lukt nu wel, dat verwarmen, en als ik op eenvoudige wijze kon zorgen dat kamers op temperatuur zijn, of snel komen, als er iemand is, dan zou ik dat waarschijnlijk best doen. Maar nu vinden we het toch ook belangrijk om ‘s ochtends niet in een diepvriestoestand te douchen en ontbijten. Opstaan is al ingewikkeld genoeg.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

