Deelnemers over Dag 3 ‘Vervoer’

Ook vandaag weer een selectie van de ervaringen van gister!

Sandra op EerlijkWinkelen.nl: Tja, da’s een makkelijke vandaag. Dat zit zo. Iets meer dan drie jaar geleden zocht ik een nieuwe baan en toen dacht ik bij mezelf, waarom zoek ik niet gewoon in eerste instantie iets in Utrecht, want daar woon ik immers. En aldus geschiedde 😉 

Guus op GuusGeluk: Nu hoor ik zojuist en passant op het nieuws dat NS 5% wil gaan besparen op haar jaarlijks energieverbruik van 1,2 miljard kilowattuur!!! Toevallig een antwoord op mijn vraag van een jaar geleden (#004) toen we het ook over vervoer hadden. Want de trein is natuurlijk beter dan de auto, maar de trein heeft via dat enorme energieverbruik ook nog een hele grote impact op het milieu. De No Impact Week info laat dat helaas nog steeds liggen. Het probleem is niet alleen de auto, het probleem is de grote ‘behoefte’ aan mobiliteit. Die veroorzaakt een kwart van al ons energieverbruik. Kunnen we dat niet gaan quoteren? Daar gaat onze vrijheid!

Steven Vromann op LowImpactMan: Niet zo makkelijk, gisteren in Vilvoorde zei een meisje over het vliegprobleem. ‘Ja, dat kan wel slecht zijn voor het milieu, maar als ik wil vliegen doe ik dat gewoon’. Tja, dat individuele vrijheid ophoudt waar die de vrijheid van anderen belemmert is nog niet overal doorgedrongen.

Maarten op Twitter: Is verdwaald in Brussels Parlement vandaag. En dan is er #NoImpactweek die zegt dat je de trap moet nemen. Conclusie: Moe! #JGNoImpact

Diederik Samsom op Twitter: Vandaag thema ‘vervoer’ in de #NoImpactWeek2011. In stampvolle trein. Dus weinig CO2-uitstoot per reiziger 🙂 #allespositiefbekijken

Raf op NoImpactWeek.nl:  Iemand stelde voor om het afval gewoon in lijstjes bij te houden. Maar eigenlijk vind ik dat geen goed idee. Ik heb aparte zakjes opzij gelegd (van die biologisch afbreekbare zakjes waar je in de Bioplanet je groenten & fruit in doet) om mijn afval van deze week in te sorteren.

Op die manier zie je ook HOEVEEL afval je precies zelf veroorzaakt op deze tijd. En dat is belangrijk, ook bijvoorbeeld om op het einde van de week het GEWICHT zelf te VOELEN. Of te kijken hoe makkelijk/moeilijk het wel niet is om zo’n (al dan niet volgepropt) zakje in de grote zak bij het huisvuil te proppen…

Richard van de Alphense MediaBattle: Het laten staan van de auto is nog wel mijn grootste zorg. Blijkbaar is het heel makkelijk om de sleutel in het contact te doen en weg te rijden. Pas als je fietst merk je hoe erg sommige auto’s stinken! Scooters trouwens ook! Die zijn volgens mij nog veel slechter voor het milieu dan auto’s.

Toch heeft fietsen ook een paar voordelen! Het feit dat je calorieën verbrand en dingen zien die je normaal helemaal niet ziet! Zo heb ik mijn straat nog nooit zo mooi ervaren als nu. Ook heb ik veel respect gekregen voor mensen die dagelijks de strijd met het verkeer, kamikazi-scooters en vervelende niet-oplettende voetgangers aangaan!

Evita op Facebook: daarnet kwam Karma of de Kosmos aan de deur bellen (heel raar) : een man kwam deur aan deur appelen verkopen. Het was een limburgse appelboer en hij had ze zelf vers geplukt. Bewaard in de kelder kan je ze tot eind februari in een kistje vers houden, dus voor ik het wist werden 36 kilo vers roze glimmende appeltjes overgeladen in zakjes die ik had liggen…

Floris op Twitter: Minder goed begin #noimpactweeknl : geen trein tussen Sittard en Roermond. Leermoment: toch de laptop meenemen naar huis: het nieuwe werken

LittleGdress op Twitter: Vinden jullie de #GratitudeList ook een van de leukste onderdelen van #noimpactweek #NIW2011?

Sandy op Facebook: Geen auto vandaag (geen probleem vandaag, want mooi weer en geen verre afspraken). Mocht wel op de fiets of met openbaar vervoer. Dus ben met de kids sinds jaren in de bus gestapt. Gewoon voor de lol. Ze vonden het prachtig. IJsje gegeten (in ijshoorn, dus geen afval). De ‘ijscoman’ bood voor Noah z’n vieze mond een servetje aan, maar die heb ik op tijd kunnen weigeren 😉 Want nog steeds geen/ min mogelijk afval produceren! No Impact Week brengt eigenlijk wel veel leuke dingen!

TreeMagotchiBE op Twitter: No Impact Week, Dag 3: Mobiliteit @Treemagotchi_be. Ontdek een lijst met handige fiets/wandel/OV/auto-websites op de site

Manon op Alledaags Bewust Zijn: Sinds een jaar of twee ga ik uit behoefte aan beweging steeds vaker op de fiets.  Gewoon omdat ik het fijn vindt om voor ik een hele dag binnen zit even frisse lucht te krijgen, mezelf wakker te bewegen. En ook na afloop van een dag werken is het fijn om alle indrukken onder de trappers weg te trappen. Ik heb gemerkt
dat ik veel meer van mijn omgeving zie.

MamaNatuurlijk: Maar er was ook nog de uitdaging ‘Laat van je horen’. Dat doe ik natuurlijk via deze blog, maar ook via facebook, twitter en hyves. Ik probeer zoveel mogelijk mensen op de hoogte te stellen van No Impact Week en hopelijk doen ze mee.
Daarnaast heb ik de petitie ‘Ieder kind heeft recht op natuur’ ondertekent. In ons gezin heeft de natuur een belangrijke plek in ons dagelijks leven. Dat gunnen we ieder kind. Teken jij ook?

Nancy op Twitter: Ik ben nog steeds ziek thuis. Ik geloof niet dat deze week een erg goed beeld geeft van mijn consumptiegedrag en gewoonten… #noimpactweek

Marga op SimpelThuis: De lift heb ik wel gebruikt, ben 58 dus niet meer piepjong, dus traplopen wordt wat zwaar en daarbij nog 6 uur per dag als thuishulp bij ouderen werken is op zich al zwaar genoeg. Voor langere reizen sla ik treinkaartjes in de aanbieding in. Ik heb een dochter in Enschede wonen en eentje in Nijkerk, dus zodra er weer ergens een aanbieding is, koop ik er een paar. Ik heb nu nog twee Jumbokaartjes liggen en ga dan per trein op 1 dag op en neer op familiebezoek.

Hilda op TransitionTown Joure: De filmavond was leuk. De film ‘NoImpactMan’ is onderhoudend, vrolijk en optimistisch. Het leverde de nodige gespreksstof op over onze eigen milieu-impact en hoe we die kunnen verkleinen. Ik hoop dat onze filmavond daarmee heeft geholpen om een schonere wereld weer een piepklein stapje dichterbij te brengen.

Cis op Twitter: Voor mij is fietsen de meest voor de hand liggende manier van vervoer ….altijd #autoloos Met af en toe een @greenwheels #Noimpactweek2011

FietsersbondBE op Twitter: @NoImpactWeekBE Zeker! Gewoon met de fiets gaan! Voor afstanden onder de 7,5km is dit sowieso het meest efficiënte vervoermiddel.

 Joelle op DIYish: Schrijf ook vandaag (als je dat leuk vindt) een paar dingen op waar je blij mee bent. Kan vanalles zijn natuurlijk!
– mijn job, hoewel de eerste weken enorm druk waren. Maar de leuke collega’s, toffe vrijwilligers en jobinhoud maken dat helemaal goed.
– Die twintig minuten die ik op de trein zit en een boek kan lezen. Ik ben in zo’n spannend boek bezig, ik zou de hele dag op de trein kunnen zitten.
– Fietsen! Ik zou niet weten wat ik zonder mijn stalen ros zou doen…
– nog drie weken voor ik verhuis, kan niet wachten!
– ik kan geen vijfde bedenken… :-/

Astrid op Hampiq: In het gemeentehuis al pratend gedachteloos de lift genomen. Oeps, foutje. Na de vergadering doelbewust naar de trap gelopen en de lift links laten liggen. En ja hoor, mijn hele liftgezelschap van het begin van de avond liep gezellig mee! Ook een ogenschijnlijk klein punt, maar voor mij een ware revolutionaire stap

Anoniempje: Heb ik vandaag gefietst en de auto laten staan, maar over het nemen van de lift op mijn werk heb ik totaal niet nagedacht. Morgen dan maar trap lopen van -1 naar 3e verdieping 😯

Marleen op Facebook: Op vervoer was ik goed voorbereid. De trein van 7.25 van Castricum naar Den Haag. Thermosflesje thee mee, ontbijt en lunch! Eerste klas, want staan red ik niet. Wie doet me wat, dacht ik….en toen ging de trein langzamer rijden en toen was er een “stoffelijk overschot’ op de baan. (…)Terug in C voelde ik mij erg verdwaasd. Ik heb mijn partner gebeld en haar op een koffie met taart getracteerd bij onze lokaal producerende banket bakker. He he, daar kwam ik van bij. Eerlijk gezegd weet ik bij “rampen”geen betere manier dan consumeren. ( het gaat in essentie om”een daad stellen”, dat kan natuurlijk ook anders, dat weet ik ook wel, zeg maar niks)

Nathalie op Facebook: Ik vind het moeilijk om over te stappen op verpakkingsvrij voedsel. Ik moet echt in het weekend op zoek naar boeren die producten verkopen en kijken wat de prijzen zijn. Ik moet helaas op de kleintjes letten, dus kan niet onbeperkt duur(zaam) voedsel kopen……helaas

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

