Deelnemers over Dag 2: ‘Afval’

Gaby op Twitter: Goed bezig RT @BelindaLaanen: In kader van deze @NoImpactWeekNL heb ik brood vandaag in de de roze pony broodtrommel van dochter meegenomen.

Maxime Verhagen op Twitter 😉 : @NoImpactWeekNL Klopt: kan 90 ton fijnstof en 500 duizend ton broeikasgas schelen.

En voor het milieu! RT @MaximeVerhagen Hierbij open ik de week v/h nieuwe werken. Goed v jezelf en de economie #hnwdjz http://bit.ly/nd6hy1

Diyish op haar blog (check blog voor foto): Mijn ‘zero waste’ kit
– twee boterhammenzakjes (één zelfgemaakt)
– drie drinkbussen: ik kies de grootte afhankelijk van waar ik naartoe ga. Kantoor: één van de grote flessen. Op stap: de kleinste, omdat die het minste weegt. De kleinste gaat overigens al vijftien jaar mee (ik ben 21), wat er ook wel aan te zien is. 🙂
– stoffen zakjes/netjes voor groenten, fruit en brood
– een twintigtal katoenen boodschappen tassen

Marie-Claire van de berg twee jaar terug in Volkskrant: Ik ben verslaafd aan cosmetica, heb een zwak voor tassen en gadgets en rij graag om voor een latte van de Coffee Company. Ik ben een grootverbruiker van luierdoekjes, snoetenpoetsers, schoonmaakdoekjes en tissues. Als het even miezert, spring ik al in de auto’
Geen afval produceren is moeilijker dan ik dacht. De krant heb ik een week stopgezet en het geld dat ik daarmee bespaar gaat naar een goed doel. Maar ondanks mijn nieuwe ‘nee nee’ sticker op de brievenbus valt er nog steeds ongewenste post op de mat. Op mijn werk gaat er nog meer mis. Ik heb besloten één keer een kop koffie te drinken, maar als ik mijn mok klaarzet, spuugt de machine tot mijn verontwaardiging alsnog een plastic bekertje uit. Het is maar één bekertje, maar ik voel me er oprecht schuldig over.

Ernestine Krossman op Utopia: Jammer alleen dat ik niet had nagedacht over de exacte datum. Ik geloof niet dat ik anders ‘ja’ had gezegd tegen deze uitdaging op dit moment….  En als ik die koekenpannen naar een kringloop- of weggeefwinkel laat verhuizen, moet ik ze dan als afval zien, of ben ik juist op de goede weg, met hergebruik en zo?

Rob Croonenberg op Twitter: Als we iets bewuster leven, hoeven we jaarlijks geen 9,4 miljard kg eten weg te gooien’ http://bit.ly/tiyB7v #noimpactweek

Evelien op GreenEvelien: Ik vind het goed dat de consuminderdag op een zondag valt. Want tegenwoordig zijn steeds vaker de winkels op zondag ook open. Ik ben daar geen voorstander van. Niet vanwege religieuze reden, maar omdat ik het belangrijk vind dat er een rust-dag is. Door het openstellen van winkels op zondag betekent dat ook dat er meer mensen moeten werken en dus geen “zondag” oftewel consuminder-dag kunnen houden.

DuurzaamPO op Twitter: Verminder de berg afval op school met het project ‘Pakje kans’, bedacht door De Gondelier in Amersfoort:http://bit.ly/uBvY1t #noimpactweek

Angelika op Ontdekking van Groningen: Ik bedacht vanmorgen dat ik vandaag niet veel afval zal hebben. Een tissue bij het lenzen inzetten… een tandenraggertje (moet van de mondhygiëniste). Een snoeppapiertje van Man. Een lege medicijnverpakking.
Terwijl ik uit mijn kast iets om aan te trekken pakte, viel er een hangertje op de grond en brak in tweeën … hè sh.. …En dan kom je thuis na die lange dag en dan staat er nog een halve fles wijn te lonken. Tja, een lege fles komt er dan toch weer bij. Bij de vraag: Welk afval gebruikte je meer dan tien minuten? is die fles het enige antwoord. De rest pak je en gooi je bijna direct weg.

Sander en Daantjes op hun Groene Blog: Op het werk ging alles prima, tot een uurtje of half 11. Ik had een beker heet water op mijn bureau staan en stootte die om, over mezelf heen. Dus dat werd spoelen met koud water… ik voelde me enorm triest toen ik al dat koude water door het afvoerputje heen zag spoelen. Daar gingen al mijn besparingen van gister, zo door het afvoerputje heen! Bovendien moest ik mijn bureau droogmaken met papieren doekjes; ik heb het nog geprobeerd met mijn sjaal, maar toen bleek dat er ook een blauwe vlek op het bureau zat van een boekje dat had afgegeven, ben ik daarmee gestopt. Dit was wel even het dieptepunt van de dag… Hoogtepuntje was het gebak. Dankzij mijn eigen vorkje en het deksel van mijn broodtrommeltje, dat ik als bordje gebruikte, heb ik toch weer wat afval kunnen besparen.’

Monika op Twitter: Het leukst is het bedenken van 5 dingen waar ik gelukkig van word. Het moeilijkst was op winderig station geen koffie kopen.

Marga op SimpelThuis: Vlees kan ik nog niet onverpakt kopen. In mijn dorp zit alleen een AH en de meeste aanvullende boodschappen haal ik op vrijdag bij de Lidl in Nootdorp, omdat ik dan daar werk en vrijwel langs die Lidl kom. En ook daar is al het vlees voorverpakt in plastic. Een slager is nergens meer te bekennen. Ineens schiet me te binnen dat ik toch nog een echte slager bij mijn vader aan de overkant weet. Daar ga ik toch ook eens kijken.

MamaNatuurlijk op MamaNatuurlijk: Ik wil nog meer producten in bulk inkopen. Zo kopen wij al gedroogde peulvruchten wat een hoop blikjes scheelt. Dit wil ik ook gaan doen met meel en bloem. Het is nog goedkoper ook!

Manon op Alledaags Bewust Zijn: Als ik de handleiding doorlees staat er veel in wat me aanspreekt of aan het denken zet. Soms pas ‘on second thought’. Zo denk ik makkelijk een week (maand, halfjaar) zonder shoppen te kunnen. Ik ben toch geen shopper? Maar als ik erover nadenk zijn er toch vaak momenten dat ik me laat verleiden van alles te kopen: afgelopen week een smartphone (zo makkelijk, spaart tijd),een oceandrum (wilde ik al zo lang, voor mijn klankconcerten), een jasje (voor de helft van de prijs!). Ik koop het omdat het kan, en zonder er al te veel over na te denken.

Maita op Twitter: Terug naar Diemen: zoek naar onverpakte of duurzame snack op station den haag #noimpactweek #hongerigewethouder”

Corine op Twitter: oogst dag 2 #noimpactweek: ik neem een wormenbak en hij gaat carsharing proberen. wow, vooral dat laatste had IK niet verwacht

Hilda bij Transition Town Joure: En… ik heb gefaald. Big time. Een 1 voor de moeite. Alle (7) producten die ik heb gekocht, waren verpakt en slechts twee daarvan belanden niet bij het vuilnis. Het rijstpak kan bij het oud papier en een groente bakje krijgt een tweede leven als zaaibakje in de kas. Kortom: hier is ‘ruimte voor verbetering’. Maar hoe???

Eva op JMA-blog: In de handleiding van NIW stond een tip om zelf cosmetica te maken in plaats van dit te kopen. Toevallig ben ik op het moment bezig met mijn profielwerkstuk over cosmetica. Hiervoor heb ik ook zelf cosmetica gemaakt, wat ik nu echt gebruik. Cosmetica maken is meer een soort van koken, in tegenstelling tot wat ik had verwacht. Zeker een aanrader dus!

Wijkhuijs op Wijskuikentjes: Hobby’en mag dat dan wel? Mmmm weet het niet. Er komt natuurlijk papier afval af…?!? Ik heb eigenlijk geen flauw idee of het mag…. Ach haken mag zoiezo, daar heb ik geen afval van 😉

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Deelnemers over Dag 2: ‘Afval’

  1. Tijdens de zero week zijn herbruikbare verpakkingen zoals Broodtrommel, waterflessen , koffiebekers onmisbaar! Dit is de makkelijkste en leukste manier om plastic te vermijden. Herbruikbare groente netjes zijn ook een aanrader!

  2. monique zegt:

    Ik moet zeggen dat ik geen afval idd een lastige vind door tijd en geld beperkingen kan ik niet de lokale boeren die helaas niet naast de deur zitten af fietsen, en alles bij de natuurwinkel onverpakt is toch echt wel duur. Ik koop wel bij de diverse winkels zoveel mogelijk biologisch wat mijn eindrekening al duurder maakt. Maar zelfs dan koop je rijst in een zak of pak, bonen in een zak en ga zo maar door. Aardappelen zitten ook in een plastic zak en de bio tomaten van de lidl zitten in plastic op een plastic schaaltje, en wat denk je van champignons. Dus helaas al weer een tas voor de plastic recycling maar ook een tas met papier van het knutselen en alle verpakkingen. Ik doe mijn best, maar het voelt alsof het niet genoeg is.

  3. Raf zegt:

    Hej allemaal!

    Ik heb zitten zoeken naar een opmerking op deze site, maar heb ze niet meer teruggevonden. Iemand stelde voor om het afval gewoon in lijstjes bij te houden. Maar eigenlijk vind ik dat geen goed idee. Ik heb aparte zakjes opzij gelegd (van die biologisch afbreekbare zakjes waar je in de Bioplanet je groenten & fruit in doet) om mijn afval van deze week in te sorteren.

    Op die manier zie je ook HOEVEEL afval je precies zelf veroorzaakt op deze tijd. En dat is belangrijk, ook bijvoorbeeld om op het einde van de week het GEWICHT zelf te VOELEN. Of te kijken hoe makkelijk/moeilijk het wel niet is om zo’n (al dan niet volgepropt) zakje in de grote zak bij het huisvuil te proppen… We gaan namelijk voor zo weinig mogelijk afval he! 🙂

    Veel plezier nog,
    Raf uit Leuven

  4. martine zegt:

    Ik heb de mevrouw van de groenteboer gevraagd of ze mijn groente weer uit het plastic zakje wilde halen. druiven en shi-takes in een papier zakje bij de eko plaza. De volgende keer laat ik de zakjes van de kaasboer weer opnieuw met kaas vullen (meer dan 10 min plezier). Sommige kazen verpakt hij opnieuw wanneer je ze koopt, ik heb daarover gezegd dat dat niet nodig is voor mij.
    Verder alles op de fiets gedaan, maar dat deed ik al.Twee bedrijven gebeld of ze mij van de mailinglist wilde halen. Ik kreeg van allebei een folder in plastic!!!! 1 van de bedrijven (Djozer) vertelde mij dat ik mij kan inschrijven bij postfilter.nl, Direct gedaan fijne tip!
    Wel hardloopschoenen gekocht vandaag. .. mmm dat is geen eten! Donderdag wil ik met met zoon naar de film mmmm dat is ook geen eten.

  5. martine zegt:

    MMM toch meer afval dan ik dacht… waarom zit er op die bekers yoghurt ook nog een plastic deksel… daar gebruik ik er 5 van in de week. Curry van eerder deze week gegeten dus nauwelijks afval daarvan, wel afwas. Papadums erbij gegeten van Ekoplaza in een platte papieren verpakking met een touwtje en een minimaal stukje plastic gebruikt. Mooi gemaakt viel me op!
    Toen de plastic fles van de Soja melk op was dacht ik shit. Ik wil namelijk maar 1 gevuld plastictasje naar de plasticbak brengen deze week.

    • Raf zegt:

      Dat had ik zondagochtend ook! 🙂 Ik wil niet gierig lijken, maar het viel me op dat ik nu al 3 dagen veel minder (soya-rijst)melk op mijn cornflakes doe 🙂 Gewoon omdat ik dacht: “die fles is bijna leeg & ik wil speciaal minder afval produceren deze week”. ‘k Vind dat toch minder lekker wanneer alles in de melk zwemt… Hopelijk wordt het een gewoonte die ik zonder problemen kan volhouden.

      Ik eet trouwens ook dagelijks yoghurt, maar koop die in grote glazen bokalen van een halve liter. Spijtig genoeg hebben ze die grote van Pur Natur slechts in 2 smaken. De kleine potjes (150gr) met verschillende soorten fruit koop ik maar heel af en toe – net omdat het meer afval geeft.

      Veel plezier nog!
      Raf uit Leuven

  6. daantje zegt:

    echt leuk om zo alles op een rijtje te zien van de andere deelnemers… scheelt ook weer tijd op de computer om het zo te lezen… en da’s weer een stroombesparing 😉

Geef een reactie

