De verwachtingen van deelnemers aan NIW NL: kwamen ze uit?

Onder het motto ‘Beter laat dan nooit’ zijn de uitwerkingen van de enquête die deelnemers aan NIW NL invulden bijna klaar. Ze volgen hier z.s.m. Hieronder alvast wat mooie antwoorden op de vraag of de verwachtingen die mensen hadden aan het begin van de week uitgekomen zijn.

“Weet niet meer precies wat mijn verwachting was. Ik denk samen met mijn gezin duurzaamheid op de agenda zetten. Dat is gelukt, al mijn kinderen hebben positieve uitspraken gedaan over het experiment. Ze zijn meer gaan nadenken en ik hoop op termijn dat ze hun gedrag hier op af stemmen.”

“Ik ben minder gespannen met het experiment bezig geweest dan ik dacht. Wat een meerwaarde is dat ik tijd over had om even te niksen of samen op de bank te zitten (waardoor een gesprek ontstaat) door het niet tv kijken. Terwijl ik niet eens zo veel kijk dacht ik. Wat een verrassing was is dat ik een biologische winkel heb ontdekt op de fietsroute van het werk naar huis die ook nog goedkoper is dan de winkel waar ik voor om moet rijden! Ik vond het wel moeilijk omdat de rest van het gezin er niet aan deed.”

“Geen verwachtingen gehad hiervan: het is voor mij vooral nog de bewustwordingsfase. Heb wel een tweedehandsjas en trui gekocht en wat kleinigheden bij de kringloop in Amersfoort, terwijl ik dit anders nieuw had gekocht. Voldoet allemaal prima. Heb, hoe gek het ook klinkt, een plastic bakje mee naar groentewinkel genomen om het te laten hervullen. Ben me meer bewust van het grote afvalprobleem en de grote herbruikbaarheid van het materiaal. Afspoelen en opnieuw gebruiken. Plastic carsbekertjes na feestje gewoon even afgewassen en afgedroogd, nu niet uit geld, maar milieu-oogpunt. Heb rijke oom een tweedehandsboek in een tweedehands tasje gegeven. Was er toch blij mee! etc. kleine dingetjes, maar het kan wel!”

“Het was moeilijker dan ik had gedacht. Vooral geen afval produceren viel me tegen! Het koken vond ik leuk, en lekker! Ik heb geleerd hoe je op nog meer dingen kan besparen en heb daarbij (met behulp van anderen) beroep moeten doen op mijn creativiteit. Leerzame week, volgend jaar weer!”

“Inderdaad ben je een week lang intensief met je levensstijl bezig,je kijkt kritisch naar je eigen milieugedrag en je ziet dat er nog een hoop te verbeteren is. Je ziet ook je grenzen (vooral met pubers in huis). De week had vooral impact op mijzelf; het is een sport geworden om telkens een stapje verder te gaan. Dat blijft. Ik heb nu al zin om het deze keer samen met vrienden nog eens te doen. Bedankt voor de ondersteuning! Het was een drukke week voor mij qua werk etc., een volgende x hoop ik dat ik er nog meer ruimte voor heb in mijn hoofd.”

“De verwachting is deels uitgekomen. Ik ben me inderdaad heel bewust geworden van ik/we doen. Ik merk nu de verpakkingen die ik nog koop op, met een negatief gevoel erbij, jammer dat het zo gaat! Zo veel dingen hoeven niet ingepakt te zijn. Het voelde goed om bij dingen stil te staan, maar het gaf me ook juist een rot gevoel, omdat ik nog me nog meer dan normaal besefte hoe sneu onze maatschappij functioneert en hoe jammer het is dat het niet anders gaat. Het was dubbel dus. Ik vond het zelf fijn om het zo bewust te doen. Het heeft nog impact, want we waren zojuist bij de supermarkt met eigen papieren meermaals hergebruikte zakjes.”

“De verwachting was dat het moeilijk zou zijn, het bleek nog veel moeilijker. Alle makkelijke dingen deed ik al. Verder kreeg ik last van bozigheid over mensen die wel met de auto reden, troep weggooiden etc etc, waarom konden zij niet ook wat meer rekening houden met het milieu.”

“Het veranderen van je leefwijze is niet zo moeilijk als je er met anderen over praat. Sommige zaken zijn een kleine moeite en geven veel voldoening. Ik ben van plan om meer no (little) impact weken te gaan houden! Vooral het fietsen was heerlijk! En….de verse biologische groenten, waar ik eerder niet naar keek!”

“Niet helemaal. ik stond nogal alleen in dit experiment. ben alleenstaande met 2 pubers. niet evident om hen mee te enthousiasmeren. wel net deze week panne aan de verwarmingsinstallatie, dus heel weinig energie verbruikt, maar wel kou gehad. sinds reparatie zuiniger verbruik geprogrammeerd op thermostaat. ben arm en het is niet altijd evident om de keuze naar bio, fair-trade consequent te blijven maken. zijn een pak duurder. wel compensatie door bewuster en minder gebruiken. Af en toe wanhopig wegens onbewust gedrag dat zich hardnekkig genesteld heeft. Ik brei er alvast een tweede week aan en blijf op zoek naar nieuwe oplossingen. Creativiteit die ik voelde opborrelen was wel leuk. onbewust gedrag blijven observeren en eerlijk tegen mezelf blijven, zonder veroordelen: volgende keer beter dan. In elk geval tof initiatief: no impact week!”

“Niet alles is uitgekomen en sommige dingen waren erg verassend. Het korter douchen viel erg mee. Het hele gezin is geweest binnen de tijd die ik voorheen gebruikte. Dit probeer ik vol te houden hoewel het kouder douchen niet is gelukt. Wel geprobeerd maar met minder water gebruiken wisselde de temp. Steeds en dat was toch teveel gevraagd. De termostaat hebben we omlaag gezet en pas op zaterdag weer aan op 16/17 graden en dit gaan we ook proberen vol te houden. Veel afval maken we niet en we hebben weer een bio-dynamisch pakket hier uit de buurt voor groenten en fruit. We spoelen nog lekker door met regenwater en wassen af met half gevulde teiltjes. Toch maar eens dat boek lezen….en volgend jaar weer!”

“Normaal staat het wel op een pak of is de hele maaltijd al voorgepakt. Ik heb dan ook met vertwijfeling rondgelopen in de natuurwinkel. Mijn verwachting was om veel plannen te maken en deze ook in de toekomst door te zetten. Na het eind van de week ga ik een aantal plannen doorzetten, maar niet alle, omdat ik toch merk dat ik kleinere stapjes moet nemen.”

“Ja, ik probeerde al enigszins milieubewust te leven, maar ik was inconsequent en stond bij een hoop dingen niet stil: ik hoopte met met met het experiment van nieuwe dingen bewust te worden en nieuwe ideeen op te doen. Vooral het niet consumeren en het beperken van mijn afval waren enorme eye-openers, en ik ben zeker van plan dit zo veel mogelijk voort te zetten.”

“Ik kwam erachter dat ik voor een groot deel al milieubewust leef en dat het andere deel moeilijker is dan verwacht. Ik weet niet of ik bereid ben mijn comfortabele leefstijl aan te passen. Maar ik denk er wel weer meer over na en heb dit met vrienden besproken. Ben blij met alle tips.”

“Ik had het idee dat ik veel moest laten. Dat is ook deels wel gebleken. We hadden een bioscoopavondje gepland, maar dat hebben we in eerste instantie gewijzigd in een biologisch verantwoord eet-avondje. Uiteindelijk zijn we gewoon uiteten gegaan. Het is niet eenvoudig om aan onverpakte en seizoens produkten te komen, en om van die spullen iets lekkers te maken voor een groep. \r\nDeze week ben ik wel van veel dingen bewust geworden. Zoals, dat heel veel spullen in de supermarkt volledig verpakt zijn en daaromheen weer een leuk plastic laagje komt zodat het de aandacht trekt. Ik denk dat het wel goed is dat men hiervan bewust is.”

“Mijn verwachting was: Stappen dichter komen bij het duurzaam inrichten van mijn eigen leven(en dat van mijn vriendin), groter levensgeluk, bijdragen aan een duurzamer gebruik van onze planeet en omgang met mensen en het inspireren van anderen om zelf deze reis te maken. Ja, dit is uitgekomen. Maar ik heb ook ervaren dat het alleen drinken van water en veganistisch eten misschien wat teveel van het goede was, aangezien ik nu juist een tegengestelde behoefte voel, om juist wel te doen wat ik wil… Ups and downs, die zich hopelijk zullen balanceren. Balans is sowieso altijd het sleutelwoord.”

“Ik weet niet meer precies wat mijn verwachtingen waren, waarschijnlijk iets met geld besparen en me beter en gezonder voelen, en dit klopt wel. Door geen voorverpakte voedingsmiddelen te kopen eet je naar mijn idee minder vet en suikers, en meer vitaminen, en ook kost het minder geld om alles vers te kopen en zelf te bereiden. Dat het zo makkelijk zou gaan om amper te consumeren had ik niet verwacht, maar jezelf opdragen om niets te kopen wat je niet per se nodig hebt is goede methode om verspilling tegen te gaan en geld te besparen.”

“Biologisch mag dan in de prijs duurder zijn, ik ben wel sneller verzadigd. Waardoor ik mijzelf niet meer volprop met koeken, chips en snoep. Dus uiteindelijk ben ik ongeveer hetzelfde kwijt aan de boodschappen, en hoef ik minder vaak tussendoor naar de supermarkt en hoef ik ook minder te sjouwen, en produceer dus ook minder afval. Het waterverbuik was stukken lastiger, probeer wel bewust minder water te verbruiken met schoonmaken en afwassen. Het lukt me tot nu toe wel om niet een paar keer per week 2 keer op een dag te douchen, maar minder dan 8 minuten lukt op dit moment nog niet echt.”

“Mijn verwachtingen klopten wel. Na dinsdag heb ik het volgen van het programma losgelaten. Ik betrapte mezelf erop dat er iets strengs over me kwam als ik ermee bezig was. Ondanks de woorden van de NO-impactman aan het begin dat het om “learning” ging en niet om “perfectie”. Ik heb ervoor gekozen om de handleiding als naslagwerk te nemen en de tips die ze geven te bekijken vanuit openheid en te zien of er dingen bij zitten die me aanspreken en of ik er iets mee wil. Dat werkt voor mij beter. Toevallig ben ik wel aan het experimenteren gegaan met het om de dag douchen i.p.v. dagelijks. Maar dat kwam meer door een bezoekje aan een vriendin die vertelde dat ze dat deed.”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

