No Impact Week op het Bernard Lievegoed in Driebergen

De week na No Impact Week NL gingen studenten van het Bernard Lievegoed College in Driebergen ook de uitdaging aan. Lees hier hun verslagen!

No Impact Week
Door Merel

Zeven dagen het milieu ontzien.
No Impact Week.
Met jou.
Romantisch.

Het licht uitlaten?
Geen probleem.
Kaarsjes verlichten de kamer.
Een zwoele sfeer vult de ruimte.

Ik kan de letters bijna niet onderscheiden.
In mijn eentje lees ik een boek.

De verwarming uitlaten?
Geen probleem.
Dicht tegen elkaar aan.
De temperatuur stijgt en stijgt.

Twee truien en een joggingbroek houden mij warm.

Water besparen?
Geen probleem.
Samen douchen.
De helft bespaard.

Ik sta met afwasborstel en ontbijtbordje onder de warme straal.
In plaats van jou rug sop ik mijn afwas in.

Maar dan is het zaterdag.
Op de markt gooi ik alle klimaatneutraliteitsfrustratie er in één grote schreeuw eruit.

En ja,
Jij schreeuwt terug.

No Impact Week
Door Anouk

‘No impact hebben op het milieu, hoe doe je dat?’ was aan het begin van de week mijn vraag. Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het antwoord op deze vraag is: niet. Je kunt niet helemaal geen impact hebben op het milieu, want er zijn zoveel kleine dingen waarmee je altijd een beetje impact zal hebben, bijvoorbeeld met wc-papier. Gelukkig gaat het er ook niet om dat je slecht bezig bent als je een keer met de auto gaat, de no impact week gaat juist om het in positieve zin veranderen van je gewoonten en het bewuster leren omgaan met het milieu. Ook is het een goede manier om anderen hierbij te betrekken en ze te laten zien hoe zij de wereld kunnen verbeteren. Zo vielen mij de afgelopen week ineens de 5 (!) lampen op die in de lege woonkamer aan waren gelaten, waarschijnlijk onbewust, dus ik begon ze vrolijk één voor één uit te zetten. Toen ik drie uur later weer beneden kwam, zag ik dat ze wéér aanstonden. Op dat moment drong het tot me door welk effect de no impact week op mij had: ik ga mijn hospita er toch maar eens voorzichtig op wijzen hoeveel energie ze zou kunnen besparen!

No Impact Week voor mij

Door Ilja

Zondag:
Taak om afval te verzamelen. Ik moet werken en mag dan bij wijze van avondeten voor 5 euro eten uit het schap trekken. Dat komt dus altijd aan op een kant en klaar maaltijd. Ik neem 3 vegetarische bapeau broodjes, een pak coolbest en veelste lekkere chocolademousse met witte stukjes chocola van Mona. Dat is best veel zooi voor 1 zo’n dag! 3 plastic zakjes, 1 kartonnen pak en een plastic bakje van m’n chocolademousse.

Maandag:
Taak om geen afval te produceren. Ja… m’n kauwgom moet ik toch echt kwijt. Hmm… het zakje van mijn noedels is helaas ook niet te hergebruiken. En ook mijn theezakje kent geen ander lot dan de vuilnisbak…

Dinsdag:
An easy day today: vervoer. Voor iemand die zowat op loop afstand van school woont, een heerlijke, afgebeukte, slechte kwaliteits opoe fiets in de tuin heeft staan, nooit heeft uitgevogeld hoe de bus precies werkt en geen geld heeft voor een taxi, is deze dag een makkie! Geen verdere explanatie nodig denk ik.

Woensdag:
Vandaag letten we op voedsel. Dus ga ik na school heel braaf naar de natuurvoedingswinkel. Zo’n beetje alles wat je in een gewone supermarkt kunt kopen kun je hier ook krijgen. Ik verwacht alleen niet dat ze hier ook 50% van alle producten weggooien. Ik koop een half brood. 1 euro en 50 cent, gaat nog. Het valt me wel op dat een boel producten behoorlijk aan de prijs zijn. Op weg naar de kassa valt mijn oog op een grote zak pijnboompitjes, en serieus, geen geintjes 55 euro!

Op de fiets terug zit ik er wat over te filosoferen. Mijn eerste reactie was ‘wat gestoorde duur!’ Maar na even denken bedacht ik me dat de producten die we normaal in de supermarkt kopen misschien juist wel belachelijk goedkoop zijn. Wat denken jullie?

Bij mij roept het toch wel een behoorlijk dilemma op. Ik vind het namelijk net meer dan rechtvaardig dat mensen iets terugkrijgen voor waar zij hun energie in steken. Ik kan mezelf dan wel wijsmaken dat ik het geld er niet voor heb, maar dat is natuurlijk onzin. Ik kan het in principe best betalen maar dan gaat het wel ten koste van andere dingen. Maar ik vind eerlijk gezegd dat we best wat meer mogen betalen om in onze basisbehoeften te voorzien. Ik heb besloten om zoiezo 1xtje per week mijn boodschapjes te halen bij de natuurvoedingswinkel, samen met het plastic zakje dat ik de vorige keer om mijn broodje heb meegekregen en al een keer gebruikt heb om mijn appeltjes in mee te nemen.

Donderdag:
Energy is the main item today. Voordat ik de deur achter me dichtsla controleer ik nog even of ik de verwarming wel echt goed heb dichtgedraaid. Vandaag drink ik water ipv. Thee. Thuis aangekomen verwissel ik de spaarlamp op de gang met de gloeilamp in mijn kamer. Het licht lijkt in eerste instantie wat minder prettig. Het went wel, alles voor No-Impact.

Vrijdag:
Water. Na met een zuur gezicht en een hartgrondige grom mijn wekker, die het nodig vond om me om 07.10 al mijn bed uit te pesten (ik zou gaan hardlopen met Mark) te hebben uitgezet. Doe ik, geïnspireerd door Merel, mijn afwas onder de douche, met shampoo natuurlijk! Ik weet deze goede daad s’avonds wel weer stevig teniet te doen, door na een heerlijke maaltijd met Jessica, Merel en Camilla te beginnen met de vuilste borden af te wassen waardoor ik na de eerste 2 borden inderdaad mijn sopje kon verversen. Ook nog op mijn kop gekregen van mijn huisbaas omdat ik zijn badkamer had laten overstromen…
Zielig he.

No Impact Week 2010
Door Ruben
Vorige week heb ik meegedaan aan de No Impact Week, een leuke ervaring die ik nog nooit eerder had meegemaakt. Het idee was om een week lang zo weinig mogelijk impact op het milieu te hebben en dat in 7 stappen op te bouwen.

Zondag was alleen bedoeld om te kijken hoeveel afval ik op een normale dag produceer, dit stelde opzich niet zoveel voor, een paar eierschillen, een stukje brood, wat beleg en een kartonnetje van de gehakt/macaroni die we toen gegeten hadden. Ik heb helaas niet kunnen meten hoeveel het precies was aangezien mijn moeder de vuilniszak waarin ik mijn afval had zitten per ongeluk in de vuilnisbak geleegd had.

Vanaf maandag was ik weer in mijn kamer en kon het echte werk beginnen. Ik wist van mijzelf dat ik eigenlijk vrij zuinig leefde, ik douche niet al te lang, eet weinig op mijn kamer, ben weinig op mijn kamer (zodat de verwarming amper aan is) en verder gebruik ik alleen een paar lichtjes en maak ik een paar gram afval per week. Ik heb mijn levensstijl niet echt grondig omgegooid voor dit project, omdat ik geloof dat het milieuvriendelijker is om een paar simpele maatregelen te doen en die na de No Impact Week te blijven doen dan een week lang je levensstijl compleet omgooien en daarna weer gewoon terug gaan naar wat je normaal doet.

Enkele voorbeelden van dingen die ik heb gedaan zijn: niet s’ochtends het licht in mijn kamer aandoen maar in plaats daarvan de gordijnen open doen, afwassen met koud water, boodschappen doen bij de biologische winkel en vergelijken waar voedsel precies vandaan komt. Ik ben nog bezig om te kijken of wij als groep om dit project af te sluiten een boom kunnen planten.

De praktijk is toch moeilijker
Door Reijer
Zondag begon ik met een goed gevoel de ‘no impact week’. Aangezien ik al vrij veel dingen deed, (reizen deed ik al fietsend of met het openbaar vervoer, douchen doe ik altijd al kort en lichten uitlaten is ook niet zo’n probleem) was het vooral mijn bedoeling om met alles wat ik deed wel stil te staan op mijn impact. Dat werd toch nog moeilijker dan ik van tevoren had gedacht. Mijn kachel deed het niet lekker die week, daar kon ik dus niet bewust voor kiezen. De boodschappen die ik heb gedaan heb, ik wel, met uitzondering van brood en kauwgom, bij de biologische winkel gehaald. Iets duurder, maar ik kwam wel thuis met Nederlandse, biologische honing, kaas, koekjes en ham en ketchup. Zo heb ik deze week met kleine dingentjes toch wel weer iets minder impact geleverd op het milieu. Toch is het dan een beetje jammer dat ik aan het eind van de week vergeet na te denken en thuis kom met een doosje Australische druiven. Het idee en de goede bedoeling waren er, een goede uitvoer blijkt toch lastiger.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

