Deelnemers over dag 6: WATER

Minortrendwatch op Twitter: “Toch lastig om wakker te worden als je zo kort mag douchen in deze #NoImpactWeekNl”

Alok van Loon op Twitter: “#noimpactweeknl maaltijd gemaakt bij @gekekiers. Pompoensoep, boerenkool, tofuburgers. Samen met @andrevanes #beregezellig #gaanwevakerdoen” & “Na 1 week met z’n tweeën halve vuilniszak met afval.Volgende week dus 1 volle zak in de kliko. Normaal minimaal 2x zoveel. #noimpactweeknl”

Guus op GuusXGeluk: “Toen stond vanavond opeens No Impact Man voor de deur, pal na het laatste groepje kinderen dat met schommelende lampions had aangebeld en hun Sint-Maartenliedje zong in ruil voor snoep. Shit, de ganglamp brandde nog. Zie ik het goed, baste hij, brandt hier nog licht? Hoezo, elektriciteit gebruiken? Hup, trek die stekkers eruit! En hoe zit het met je gasverbruik meneer? En waar heb je de batterijen verstopt? Is er soms ook nog een geheime olievoorraad? Van schrik wilde ik zelfs mijn waxinelichtjesvoorraad inleveren. Want een (biologisch!) koekje wilde No Impact Man natuurlijk niet. ”

Hanneke bij Opinionators op Twitter: “Opnieuw. Zandloper om douchetijd te verkorten aangeschaft. #noimpactweekNL gaf het laatste zetje om tot deze actie over te gaan.” & op CommunicatieOnline: “Zo heb ik eindelijk – met dank aan de No Impact Week – een douche zandloper besteld om mijn douchetijd te verkorten. Douchen is goddelijk en al lang meer dan verfrissing alleen. De ultieme ontspanning waar geen eind aan hoeft te komen. Maar zo stroomt gemiddeld wel 50 liter schoon water p.p.p.d. door het putje. En dat kan best een beetje minder.”

Marc op MarcSiepman.nl: “Water. Dit houdt me 20 jaar bezig. Ik kan geen water verspillen. Steeds verzin ik weer nieuwe maniertjes om minder water te gebruiken en het water vaker te gebruiken. De volgende stap moet echt een composttoilet zijn. Een gemiddeld huishuiden spoelt 100.000 liter water door het toilet, terwijl we in een heel jaar maar een halve kruiwagen compost uitscheiden. Want na compostering blijft er verdraaid weinig over. Maar omdat we het vermengen met water wordt het een giftige substantie waar we heel veel energie tegenaan moeten gooien om weer schoon drinkwater te krijgen. En dan nog vervuilen de oceanen. Allemaal volledig onnodig, want we kunnen heel eenvoudig een composttoilet bouwen en zonder dat we allemaal ziek worden. Want daar is het spoeltoilet natuurlijk voor bedacht.”

Jacintha op Twitter: “Vandaag op #nietwinkeldag in #noimpactweek 5 Lundiaplanken en een staander gekocht via #marktplaats. Weet niet of dat mocht? #in”

Stephanie via de mail: “Maar wat te doen met de lege shampoo fles, de lege fles met wasverzachter, afwasmiddel, wasmiddel? We kopen dan wel producten die afbreekbaar zijn in het milieu, maar de plastic fles blijft aan het eind altijd een beetje zielig over. Een dilemma waar mijn dochter en ik tijdens het eten over na blijven denken. En ook erna. We hopen van de No Impact Man een beetje wijzer te worden. Eerlijk is eerlijk; al is hij samen met zijn vrouw uitgeroepen tot onze held; we vinden zijn oplossing te radicaal voor ons. We hopen op een goed duurzaam alternatief en denken na over de ideale fles die volledig C2C is. Mijn dochter oppert dat ze dit als project misschien wel op school kan gebruiken: hoe ziet de afbreekbare, volledig herbruikbare, eventuele navulfles eruit? Misschien bestaat hij al! Inmiddels ligt ze in bed en droomt wie weet over superlichte fietsen en laptops, gemaakt van plastic flessen. Rest mij om eens heel hard na te denken over een koffievrije periode. Oef, dat doet pijn!
Het zou wel echt duurzaam zijn.”

Juf Nicole op Twitter: “Doppers zijn hervulbare flesjes voor kraanwater, ipv de wegwerpflesjes met Spa e.d. Zó toevallig! #NoImpactWeek”

Pien via de mail: “We = mijn gezin, voerden veel van de tips al uit. Ik kijk regelmatig in de supermarkt, Jumbo te Lelystad, naar de herkomst van producten. Het is wel moeilijk om jongeren aan de vitamines te krijgen zonder sinasappels en mandarijnen. De aubergines komen wel uit Holland, maar hoe dan: daar wordt hier dan waarschijnlijk ook voor gestookt. Wat steeds beter lukt, is zo min mogelijk eten weggooien. De restjes van de vorige dag de volgende dag in het menu verwerken. Oud brood eten we op op vrijdag als wentelteefjes. We knippen al een aantal jaren alle crème- en badschuimflessen open, dan kun je er nog een paar keer mee. Fietsen doen we ook door gebrek aan rijbewijs van een van de ouders….. Het is niet eenvoudig om het allemaal door te voeren met vier/vijf personen in huis, we doen ons best om het langzaam in te voeren, dus deze week is wel een aanzet.”

Jamie op Twitter: “Geen tv of andere afleiding tijdens je (biologische) maaltijd makes sense, proef je weer ’s wat je naar binnen schuift 🙂 #noimpactweeknl”

Sandra bij HetDierenbos: “Om de katten te entertainen, maar vooral omdat ik het zelf zo leuk vind om die vogeltjes in de tuin te zien. Daarom kocht ik van de week wat spulletjes om de vogels de winter door te helpen. Met de aankoop van die spulletjes steun ik dan weer de Vogelbescherming. Vogels blij, ik blij en katten blij.”

Sophie bij Morgen: “Toen de stroom in Utrecht er tijdens het eten opeens mee ophield was de no-impact ervaring compleet, en heb ik heeeerlijk in stilte zitten genieten van mijn oerhollandse maaltijd (met wat exotische gember uit de diepvries), bij kaarslicht. Dat pakketje hou ik erin! Maar misschien doe ik de volgende keer wél het licht weer aan bij het koken…”

Andre op Twitter: “#NoimpactweekNL Groepsmaaltijd in Uffelte van de Noimpactgroep bij @gekekiers en met @Alokloon http://twitpic.com/366sg0”

Norna bij Morgen: “En ’s avonds was het tijd voor de Cleandrinks borrel in teken van de ASN Wereldprijs en de No Impact Week. Een goede plek om te netwerken en geinspireerd te raken. We kregen een live-video feed met No Impact Man himself Colin Beavan, en zagen zeer diverse duurzame organisaties en bedrijven hun pitches doen voor een deskundige jury, in de hoop 20.000 euro te winnen.”

Mees op Twitter: “@ISlonneke Kan ik inskypen? En mag dat, zomaar borrelen tijdens no impact week? ;)”

Susanne op Twitter: “Eet geen vlees; watervoetafdruk Nederlander bestaat voor 46% uit water voor maken van vlees & andere dierlijke producten. #NoImpactWeekNL.” & Facebook: “Ik heb gisteren dat cashew cheese recept dat jij noemde gemaakt. Zoals je al zei heeft het niet zoveel met kaas te maken, maar ik vind het wel een erg lekker hartig broodbeleg. En wat extra variatie is altijd welkom, dus bedankt daarvoor :-)”

Marcella op Facebook: “Zometeen met OV terug naar NL, in sfeer van No Impact 🙂 Hoop dit keer geen vertraging, want de afgelopen tijd heb ik wel stiekem gedroomd van een auto (lees -2 uur reistijd als ik met auto ga!) Ze maken het reizen met OV ook niet echt aantrekkelijk altijd! Fijne bijkomstigheid van deze week, ik hou bakken met geld over 🙂 whoei!”

Yvonne op Twitter: “Ik zou graag thuis regenwater gebruiken voor toiletten, maar ben bang dat t te duur is en wonen hier misschien nog maar 5 jr #noimpactweekNL”

Cindy op Twitter: “@NoImpactWeekNL inzepen…afspoelen onder een snelle douche..doortrekken alleen bij ‘grote’ boodschap!”

Charlotte op Facebook: “In mijn verdere zoektocht kwam ik terecht bij handgemaakte, biologische, biologisch afbreekbare zeep op basis van olijfolie. Voor zover ik kan uitmaken wordt er niet zo veel water gebruikt bij het productieproces, maar het moet wel van een eindje komen, meestal uit Frankrijk, Griekenland of Syrie. Ik gebruik deze zeep zowel voor mijn lichaam als van tijd tot tijd voor mijn haar, en hij is echt heerlijk! Ongeveer 5 euro voor een stuk dat een paar weken meegaat. Mijn haar is trouwens sinds het uitbannen van shampoo veel dikker, voller en golvender geworden, super! :D”

Femke op Twitter: “Koude douche en verwarming niet erg bevorderlijk voor verkoudheid, maar ik krijg vast bonuspunten bij No Impact Week”

Jeroen op Twitter: “Lopend op weg naar station #noimpactweeknl afspraak bij #seats2meet op Utrecht Centraal”

Ilse op Twitter: “Vinden jullie t ook zo jammer dat de #dvdd pas volgend jaar weer is? Gelukkig hebben we #noimpactweekNL nog!”

Linda op Facebook: “Vandaag ondanks de harde wind toch maar op de fiets gegaan ipv met de bus of tram; even zwaar, maar het gaf wel voldoening!”

Maarten op Facebook: “@ Linda, de link opent bij mij helaas niet. Ik geloof meteen dat melkpakken lichter zijn. Er zijn in mijn ogen een paar dingen die we slim moeten combineren: Het draait om korter transport. Ik woon hier in Castricum met uitzicht op een melk-produceren boerderij (letterlijk). Die melk wordt verzameld en verwerkt op zo’n 10 kilometer (nog best ok) En gaat dan naar het zuiden van het land waar het naar een verpak en distributie centrum gaat … Nu transport nog (deels kunstmatig) goedkoop is, met goedkope fossiele brandstoffen, lijkt het een logisch model. Ik pleit voor een beter gedistribueerd model. Hierdoor ontstaat lokale veerkracht, dus als transport duur wordt, komen we niet om van de dorst ;-)”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

